Seuratiedote 29.1.2023

29.1.2023

Uutisvuoksi julkaisi 29.1.2023 artikkelin, jossa käsitellään irtisanotun valmentajamme ja edellisen johtokuntamme toimintaa seurassamme vuosina 2017-2020. Lukemamme asiat ovat erittäin vakavia ja pyydämme anteeksi jokaiselta, joka on kokenut epäasiallista kohtelua seurassamme.

Emme voi mennä yksityiskohtiin epäasiallisten asioiden käsittelyssä yksityisyyden suojan vuoksi, mutta voimme kertoa, että valmentajalle annettiin sen hetkisen johtokunnan tietoon tulleiden tapausten johdosta kirjallinen varoitus ja valmentajan kanssa käytiin keskusteluja, jotta epäasiallinen kohtelu päättyisi. On myönnettävä, että asiat etenivät liian hitaasti ja kaikki tapaukset eivät tulleet tuolloisen johtokunnan tietoon syystä tai toisesta.

Lastensuojelu ei ole nykyisen johtokunnan tiedon ja vanhojen sähköpostien mukaan ollut yhteydessä seuraan missään vaiheessa. Uusi johtokunta oli yhteydessä Voimisteluliittoon, kun toinen pahoinpitelytapaus tuli ilmi v.2020 ja seura irtisanoi valmentajan. Pitkän odottelun jälkeen liiton kurinpitovaliokunta määräsi ensimmäisen kerran julkisen varoituksen voimisteluvalmentajalle.

Voimisteluliiton kurinpitovaliokunta antoi siis 28.8.2020 päätöksensä, jolla se määräsi valmentajan julkisen varoituksen seuraamukseksi kahdesta alaikäisen voimistelijan valmennustilanteeseen liittyvästä tapahtumasta. Valiokunta katsoi näytetyksi, että valmentaja on edellä mainituissa tilanteissa käyttäytynyt Voimisteluliiton kurinpitosääntöjen vastaisesti. Valiokunnan ratkaisu oli yksimielinen.

Seuran puolesta tilanne eteni ennen tuota varoitusta niin, että seurasta otettiin yhteyttä poliisiin videotallenteen johdosta, jonka jälkeen käsittely siirtyi viranomaisille. Tornan hallille ei videovalvontaa seuran toimesta voitu asentaa, koska tilat olivat yksityisen omistajan, ja tallentava videovalvonta on vaativa lakiprosessi.

Tämän jälkeen syyttäjä nosti syytteen ja Etelä-Karjalan käräjäoikeus tuomitsi viimein marraskuussa 2022 valmentajan sakkoihin kolmesta harjoitusten aikana tapahtuneesta pahoinpitelystä. Pahoinpitelyistä yksi tapahtui syyskaudella 2017 ja kaksi vuonna 2020. Valmentaja tuomittiin maksamaan 40 päiväsakkoa, mikä hänen tuloillaan tekee noin 1 000 euroa. Tärkeintä tässä ei ollut sakko vaan se, että valmentaja tuomittiin kaikista kolmesta rikoksesta.

Tapahtuneita ei voi mitenkään hyväksyä ja tapahtumat ovat kamalia. Emme halua missään nimessä, että vastaava toistuu enää seurassamme. Pyydämme teitä ilmoittamaan, jos minkäänlaista epäasiallista kohtelua ohjaajien tai valmentajan toimesta ilmenee, kirjallinen ilmoitus seuran sähköpostiin ja johtokunta ottaa asian heti käsittelyyn.

Haluamme, että seurassamme kaikki voivat olla juuri sellaisia kuin ovat ja harrastaminen on turvallista. Emme voi vaikuttaa enää menneeseen, mutta tulevaan voimme.

Juha Huikko

puheenjohtaja, Imatran Voimistelijat