Pelisäännöt

Päivitetty 04/2024

Seuran kaikissa lasten ja nuorten harraste- ja kilparyhmissä on yhdessä sovitut pelisäännöt. Niiden avulla tehdään harrastuksesta entistä parempi. Pelisäännöissä kiinnitetään huomiota yhteisiin periaatteisiin, jotta harrastaminen on reilua, turvallista ja mukavaa kaikille. Lapset ja nuoret itse päättävät pelisäännöistä ohjaajan tuella.

Tärkeintä lapsen liikunnassa on viihtyminen ja hyvä ilmapiiri. Alle 10-vuotiaan lapsen pääasiallinen toimintamuoto on leikki. Leikinomaisuuden tulee näkyä lapsen harjoituksissa sekä kilpailuissa. Isompien lasten ja nuorten ryhmissä korostuvat edellä mainittujen lisäksi tavoitteet, kilpailumatkat, päihteettömyys ja savuttomuus. Keskustelun tulee olla ratkaisukeskeistä. Pelisääntökeskustelu voi sisältää esimerkiksi tapakasvatuskysymyksiä liittyen kielenkäyttöön, kohteliaisuuteen, auttamiseen, toisten huomioon ottamiseen ja kunnioittavaan kohteluun.

Seuralla on yhteiset pelisäännöt kaikkien ryhmien vanhemmille. Tavoitteena on herättää ajatuksia, miten aikuinen voi omalla toiminnallaan tukea ja kannustaa lastaan harrastuksessa.

• V älitän ja vastaan lapsesta
  • A nnan lapsen yrittää ja hyväksyn lapsen tuloksista riippumatta
  • N oudatan yhteisesti sovittuja pelisääntöjä
  • H uolehdin lapsen riittävästä levosta, ravinnosta ja kunnollisista liikuntavarusteista