Valmennuksen ja ohjauksen toimintalinja

Päivitetty 04/2024

Valmennuksen tavoitteet on tehty seuran vision ja arvojen pohjalta.

Seuran tavoitteena on tarjota erinomaista voimisteluvalmennusta ja laadukasta kilpaurheilutoimintaa lähellä kotia. Hyvän perusvoimistelutaidon kehittäminen on toiminnan keskiössä.

Valmennusryhmissä voimistelevien voimistelijoiden harjoitusrytmistä ja –määristä päättää valmentaja. Apuna toiminnan suunnittelussa on Voimisteluliiton laatima Voimistelijan polku.

Seuran valmennuksen kokonaistavoitteet:
- Monipuolisen kilpailutoiminnan tarjoaminen
- Hyvässä hengessä on mukava liikkua
- Valmentajien laadukas työote

Kaikissa ryhmissä otetaan huomioon harrastajien taito-, ikä- ja tavoitetasot.

Voimistelukoulu, lapset 3-12v + muut lasten ja nuorten harrasteryhmät 3-18v

Ohjaajat

Kaikki vastuuohjaajat ovat koulutettuja Voimistelukouluohjaajia (vähintään Starttikoulutus) tai ovat muun liikunnan ja kasvatuksen koulutuksen saaneita aikuisia. Vastuuohjaajan apuna on 1-2 apuohjaajaa, jotka voivat käydä ohjaajakoulutuksen vuoden aikana. Ohjaajia kannustetaan osallistumaan lisäkoulutuksiin ja myös seuran sisäisiä koulutuksia järjestetään resurssien puitteissa.

Liikuntatunnin kesto

Voimistelukoulu sisältää kaiken harrastetoiminnan 4-12-vuotiaille. Lapsi osallistuu tunneille itsenäisesti. Toiminnassa pyritään siihen että 3-7 vuotiaiden tunti kestää 45-60 minuuttia ja yli 8 vuotiaiden tunnit 60-90min. Käytännössä tuntien keston määrää kunnalta saatavat liikuntatilat.

Monipuolisuus ja kasvatuksellisuus ohjaajan toiminnassa

Toimintaa ohjaavat Tähtiseuran laatukriteerit. Tähtiseura on Olympiakomitean ja lajiliiton myöntämä tunnustus seuralle, jossa toteutetaan laadukasta voimistelutoimintaa. Tähtiseuran toiminnassa on huomioitu lasten ja nuorten kasvun tukeminen ja toiminnan monipuolisuus.

Taitotavoitteet

Voimistelukoulutunneilla toiminta on lapsen kehitystasolle sopivaa ja leikinomaista. Tuntien sisältöä ohjaavat seuran taitotavoitteet, joita ohjaaja toteuttaa oman kausisuunnitelmansa mukaisesti.

Pelisäännöt

Ohjaajat tekevät yhdessä ryhmänsä kanssa toiminnalleen pelisäännöt. Imatran Voimistelijat on laatinut harrasteryhmien vanhemmille yhteiset pelisäännöt, jotka löytyvät seuran nettisivuilta: https://imatranvoimistelijat.sporttisaitti.com/seura/toimintaperiaatteet/pelisaannot/

Näytökset

Kauden päätteeksi järjestetään seuran kevätnäytös. Jokaisella liikuntaryhmällä on mahdollisuus osallistua näytökseen. Jokaisella ryhmän lapsella on näin mahdollisuus päästä esittämään taitojaan seuran näytöksissä. Osallistuminen esityksiin on vapaaehtoista. Lisäksi voimistelukoulut osallistuvat halutessaan 1-2 lähialueen Stara-kilpailuun.

Valmennusryhmät (Rytminen voimistelu)

Valmentajat tukevat toisiaan ja kehittävät aktiivisesti toimintaa mm. erilaisten koulutusten avulla. Jokainen valmentaja osallistuu ainakin yhteen koulutukseen kaudessa. Koulutusten anti jaetaan myös muille valmentajille.

Valmentajat huolehtivat muista velvoitteistaan seuralle (mm. asianmukaiset nimilistat, tiimitapaamiset jne.).

Valmentajat hyödyntävät kauden aikana oman seuran osaamista mm. pitämällä tunteja ristiin ryhmien välillä. Tavoitteena on monipuolistaa harjoittelua ja varmistaa valmentajien jaksaminen. Leireillä parannetaan yhteishenkeä ja saadaan lisää ideoita harjoitteluun ulkopuolisten valmentajien tunneilta.

Ennen ensimmäisiä kilpailuja valmentajilla on mahdllisuus järjestetää kisakatselmus.

Valmennusryhmätoimintaa kehittääkseen valmentajat tukevat aktiivisesti seuran voimistelukouluryhmien kehitystä, jotka toimivat siltana kilpajoukkueisiin.

Valmennustoiminnan tueksi valmentajat pyrkivät lisäämään paikallista seurojen välistä yhteistyötä mm. kesätreenien ja leirien osalta.

Kaikki voimistelijat pääsevät kilpailemaan kun ovat ikänsä ja taitotasonsa puolesta valmiita siihen.

Kaikki voimistelijat pääsevät esiintymään seuran näytöksissä sekä muissa mahdollisissa esiintymisissä.