Rytminen voimistelu

Rytminen voimistelu on kansainvälisen voimisteluliiton, FIG, virallinen kilpaurheilulaji. Olympialajina rytminen voimistelu on ollut vuodesta 1984 (yksilöt) lähtien. Joukkue kilpailumuotona tuli mukaan 1992. Lajisuoritus muodostuu musiikin mukaan tehdystä liikesarjasta, jossa käytetään välineenä joko narua, vannetta, palloa, keiloja tai nauhaa. Rytmisessä voimistelussa kilpaillaan sekä yksilö- että joukkuekilpailussa. Yksilösuorituksen kesto on on 1.15-1.30 minuuttia ja joukkuesuorituksen 2.15-2.30 minuuttia.

Rytminen voimistelu on monipuolinen taitolaji. Lajissa vaaditaan samanaikaisesti sekä urheilullisuutta että taiteellisuutta. Fyysisten ja psyykkisten ominaisuuksien lisäksi laji vaatii harrastajaltaan kykyä liikeilmaisuun. Laji aloitetaan yleensä n. 5 –7-vuotiaana.

Rytmisessä voimistelussa suoritus perustuu monipuolisten vartalon perusliikkeiden hallintaan. Hyppyihin, piruetteihin, tasapainoihin, taivutuksiin ja muihin vartalon liikkeisiin yhdistyy välineiden taiturimainen käsittely. Lajin monipuolisuudesta ja vaativuudesta johtuen myös harjoittelu on erittäin monimuotoista. Fyysisten ominaisuuksien, väline- ja ohjelmaharjoitusten lisäksi harjoitusohjelmaan kuuluu aimo annos lajin tarpeita vastaamaan sovellettua klassista balettia. Suomalaisen huippuvoimistelijan harjoitusmäärä nousee usein 30 viikkotuntiin.

Rytminen voimistelu on urheilumuoto, jossa musiikki, voimistelijan liike ja väline muodostavat harmonisen kokonaisuuden. Rytmisen voimistelun sanotaan olevan maailman kaunein urheilulaji.

Kansalliset kilpailut

Rytmisen voimistelun kilpailujärjestelmä muodostuu kahdenlaisista kilpailuista: ikäkausi- ja luokkakilpailuista. Luokkajärjestelmän mukaisissa kilpailuissa kilpaillaan voimistelijan tason, ei iän perusteella. Luokkajärjestelmä alkaa Staratapahtumasta ja Mestariluokka on luokista korkein. Kaiken kaikkiaan luokkia on kahdeksan. Voimistelijan on mahdollista nousta luokasta toiseen puolivuosittain. Nostot luokasta seuraavaan tekee erillinen luokkanousuista vastaava työryhmä. Luokkajärjestelmässä kilpaillaan sekä yksilö- että joukkueohjelmilla.

Arvostelu

Pisteistä annetaan kolmesta eri osa-alueesta: teknisestä, taiteellisesta ja suorituksesta.Teknisessä arvossa voimistelija saa pisteitä sekä vartalon vaikeusosista että välineen vaikeusosista. Voimistelijan loppupisteet muodostuvat seuraavalla tavalla: tekninen + taiteellinen+suoritus.Sääntöjä tarkennetaan olympiadeittain ja kaikki tuomarit joutuvat uusimaan tuomarikorttinsa olympiadin alussa.